57 Activiteiten
Aantal resultaten per pagina
Achter het Zwarte Vierkant: kennismaking met Rusland via de kunst
Les-lezingIn deze interactieve les bekijken we met de leerlingen een aantal mijlpalen uit de Russische kunstgeschiedenis (schilderkunst, beeldhouwkunst, muziek, film) om het land op die manier beter te begrijpen en de verschillen en overeenkomsten te zien met onze eigen geschiedenis.
Ads, cartoons, lyrics: adventures in transcreation/creative translation (Engelstalige sessie)
Les-lezingThe session, delivered mainly in English, will challenge pupils to try their hand at translating Dutch texts (e.g. ads, cartoons and/or song lyrics) into English (and English to Dutch). In doing this we shall see how words/phrases in both languages have a cultural impact on the reader/audience.
Afrikaans - een introductie in taalgeschiedenis en literatuur
Les-lezingIn de lezing (eventueel uit te breiden tot een lezingenreeks) besteden we aandacht aan taal en literatuur in Zuid-Afrika, maar ook aan politieke en culturele geschiedenis in de maatschappelijke context.
Anti-Smoking Edukit
Les-lezingTijdens de demonstratie en opleiding leren leerkrachten met de Anti-Smoking Edukits te werken, ontwikkeld door voormalig directeur van het Laboratorium voor Milieutoxicologie prof. em. dr. G. Persoone.
Bacteriën als opruimers van ons afval
Les-lezingBacteriën zetten dood organisch materiaal om in voedingsstoffen voor planten, maar ook voor dieren. Ze zijn m.a.w. de afvalverwerkers van de natuur! De presentatie toont de leerlingen hoe biotechnologen dat microscopisch werkvolkje inzetten in uiteenlopende milieubiotechnologische toepassingen.
Bedrijfscommunicatie: in het Frans schrijven voor sociale media
Les-lezingDe studenten ontdekken de kenmerken van marketingcommunicatie op sociale netwerken en de formuleringen die in het Frans gebruikt worden. Ze brengen via een schrijfoefening in de praktijk wat ze geleerd hebben door concrete berichten in het Frans op te stellen.
China: Een inleiding
Les-lezingDe interactieve lezingen ‘China: Een inleiding’ brengen basiskennis over China naar middelbare scholen. In overleg met de leerkracht worden verschillende aspecten van China – een land dat een steeds grotere rol speelt in de hedendaagse mondiale wereld – geïntroduceerd.
Codeertheorie en encryptie
Les-lezingBinaire data vliegen ons om de oren. Voortdurend worden ze via verschillende kanalen verzonden. Codeertheoretici voegen data toe om transmissiefouten te ontdekken en te corrigeren. Cryptologie bestudeert het veilig verzenden van data. Deze lezing is een introductie in codeertheorie en cryptologie.
Conversatiecursus Frans
Les-lezingIn deze zomercursus Frans staat communicatie centraal. Toekomstige studenten overwinnen hun drempelvrees en leren vlotter en correcter praten. Daarnaast komt ook geschreven communicatie aan bod en worden specifieke grammaticale items opgefrist waar nodig.
De Balkan in twintig historische figuren
Les-lezingIn twee, drie of vier lesuren maken de leerlingen kennis met de veelheid aan landen en talen op de Balkan, én met de vooroordelen in het Westen over dit zogeheten ‘kruitvat’ van Europa. Door de les heen zitten verschillende quizmomenten verweven, waarvoor de leerlingen in kleine groepjes worden verdeeld.
De geologie van en voor België: relevantie op lokaal en globaal vlak
Les-lezingIn deze les maken de leerlingen op een speelse en interactieve manier kennis met de relevantie van de geologie van België in het dagdagelijkse leven en het belang van de Belgische geologie op globaal niveau.
Developmental Coordination Disorder (DCD): motorische ontwikkelingsproblemen
Les-lezingDeze interactieve vorming voor leerkrachten start met een duidelijke omschrijving van de groep kinderen en jongeren met DCD/dyspraxie en de overlap met andere ontwikkelingsstoornissen (zoals ADHD en autismespectrumstoornissen) en specifieke leerstoornissen (zoals dyscalculie en dyslexie).
Diamanten aan de Schelde, of hoe het Jainisme van India naar België kwam
Les-lezingHoe vond een kleine Zuid-Aziatische religie haar weg naar België? In deze interactieve lezing onderzoeken we hoe diamanten de motor kunnen zijn voor internationale migratie, en maken we kennis met de sociale en religieuze praktijken van de Jain gemeenschap die zich vestigde in Antwerpen.
Discovering Linguistics, Linguistic Discoveries (Engelstalig)
Les-lezingWil je op de hoogte blijven van recente, internationale inzichten in de taalkunde? De opleiding Taal- en Letterkunde organiseert zes korte lezingen die in het Engels worden gegeven door buitenlandse professoren die bekend staan voor hun open en enthousiaste communicatiestijl.
Duurzaam voedselsysteem - debat
Les-lezingOnze voeding maakt deel uit van een complex voedselsysteem met grote impact op onze planeet. De leerlingen debatteren vanuit de rol van landbouwer, producent, consument of wetgever en gaan mee de grote voedseluitdagingen aan.
Een blik op het straf(proces)recht
Les-lezingTermen als misdrijf, politie en onderzoeksrechter klinken de ene keer heel ver weg en spreken de andere keer toch tot de verbeelding. In deze les maken we abstracte juridische begrippen concreter. Ideaal voor wie interesse heeft in het (straf)recht, maar ook voor wie gewoon iets meer te weten wil komen.
Een museum voor hedendaagse kunst bezoeken
Les-lezingEen bezoek aan een museum voor hedendaagse kunst is vaak een uitdaging voor leerkrachten en leerlingen. Tijdens deze lezing geven we leerkrachten tips voor een actievere en persoonlijkere kunstbeleving met de klas.
Een wereldgeschiedenis in tien glazen
Les-lezingIn deze les leren we de leerlingen hoe wereldgeschiedenis werkt. We vragen ons af hoe ons voedsel (ons eten en drinken) mee onze geschiedenis heeft gemaakt. We onderzoeken de wereldgeschiedenis doorheen de geschiedenis van tien dranken.
Eindige velden
Les-lezingNaast de 'gekende' wiskunde uit het leerplan ASO zijn er nog veel nieuwe richtingen te ontdekken! Deze les brengt leerlingen in contact met de theorie van de eindige velden. Veel aandacht gaat naar het waarom van die velden, het verschil met modulorekenen en naar de concrete toepassingen ervan binnen informatica.
Evaluatie van meertalige leerlingen
Les-lezingEen onderzoeker van het Steunpunt Diversiteit en Leren geeft in deze lezing voor leerkrachten inzichten mee over manieren om meertalige leerlingen te evalueren. Zo krijg je een compleet en accuraat beeld van hun werkelijke competenties.
Exploratie van de oceanen
Les-lezingHoe ontstaat een oceaan? Hoe ziet een onderzees landschap eruit? Hoe oud is de zeebodem? Hoe zijn we dat te weten gekomen? Welke rol hebben Belgen hierin gespeeld? Waarom zijn de oceanen zo belangrijk voor de mens? Tijdens deze (interactieve) les duiken we de diepte in!
Gehoor en lawaai
Les-lezingTijdens deze lezing krijgen de leerlingen informatie over de bouw en de werking van het oor. De focus ligt op de nadelige effecten van overmatige lawaaiblootstelling. Dat gebeurt aan de hand van illustraties en geluids- en filmfragmenten.
Generatieve AI en product engineering
Les-lezingIn deze workshop bekijken we samen met de leerlingen hoe generatieve artificiële intelligentie (AI) ons kan helpen bij het genereren van productideeën.
GOE uitgelegd
Les-lezingHadden we de crisis kunnen voorkomen? Gaan een duurzaam klimaatbeleid en economische groei hand in hand? Is migratie slecht of net goed voor onze arbeidsmarkt? En welke rol speelt economie nu echt in ons leven? Kom het allemaal te weten in de GOE UITGELEGD-podcast!
Het belang van perceptie op (online) geloofwaardigheid: van klanksymboliek en Kevinisme tot klachten
Les-lezingHoe erg is het nog om online fouten te schrijven? Mag daar ook een vleugje tussentaal of ‘netspeak’ bij? En wordt Kevin effectief meer afgestraft dan Karel? Je komt het te weten via een uiteenzetting die gaat van klanken naar klachten tot Slayer en slang.
Hoe Europa ons leven beïnvloedt
Les-lezingDe Europese Unie regelt veel zaken. Maar vaak stelt ze ook teleur en lijkt ze er niet in te slagen om greep te krijgen op allerlei crisissen. Tijdens deze interactieve lezing legt Hendrik Vos uit wat er aan de hand is, en kijkt hij in de glazen bol: heeft de Unie nog een toekomst?
Hoe leer je een nieuwe taal?
Les-lezingIn deze sessie maken leerlingen kennis met een aantal principes die het verwerven van een vreemde taal (bv. Frans, Engels, Duits) beïnvloeden. Concrete vragen die we stellen zijn bijvoorbeeld: Klopt het dat je als kind makkelijker een nieuwe taal leert? Hoe kan je taal verwerven buiten de klas?
Hoe toetsen gelijke onderwijskansen kunnen buizen
Les-lezingDeze lezing voor leerkrachten handelt over hoe evaluatie in het onderwijs gelijke onderwijskansen kan tenietdoen of net bevorderen. Een onderzoeker van het Steunpunt Diversiteit en Leren belicht de verschillende niveaus en kijkt ook naar de internationale context om inzicht te verwerven.
Hoe ‘Nederlands’ is jouw Nederlands?
Les-lezingIn deze workshop komen je leerlingen alles te weten over de herkomst van (leen)woorden in het Nederlands. Ze maken ook kennis met begrippen als taalfamilie, prototaal, taalcontact, erfwoord en identitair. Ze leren werken met de belangrijkste digitale naslagwerken en databanken, zodat ze zelf de etymologie en de betekenis(evolutie) van een woord kunnen opzoeken.
Iedereen gamer! Serieus?!
Les-lezingGames zijn een ware kunstvorm! In deze interactieve lezing drukken we op de START-knop en exploreren we samen de boeiende geschiedenis van videogames. De leerlingen ontdekken hoe en waarom games werken, maar ook hoe we ze kunnen inzetten om de wereld beter (of soms slechter) te maken.
Infomoment ‘Iets met Economie’
Les-lezingJongeren worstelen vaak met de verschillen tussen de opleidingen ‘bedrijfsmanagement’, ‘handelswetenschappen’ en ‘toegepaste economische wetenschappen’. Tijdens dit infomoment bespreken we het landschap van het hoger onderwijs en de verschillende economische richtingen.
Intensieve cursus Spaans en Portugees voor beginners
Les-lezingWie straks aan een (universitaire) opleiding Portugees of Spaans begint, neemt nu alvast een voorsprong met een zomercursus Portugees of Spaans. Op het einde van de cursus begrijp je de taal wanneer er langzaam en duidelijk wordt gesproken, kan je eenvoudige vragen beantwoorden en korte teksten lezen en schrijven.
Jouw persoonlijke voetafdruk
Les-lezingWe laten de leerlingen zien dat je met enkele kleine ingrepen je persoonlijke voetafdruk al aanzienlijk kan verkleinen. De sessie bestaat uit een inleidende presentatie over duurzaamheid en duurzame producten, gevolgd door een hands-on workshop.
Kan literatuur het klimaat redden?
Les-lezingDe voorbije decennia, en vooral de laatste jaren, verschenen tal van literaire teksten die de betekenis en de gevolgen van de klimaatverandering proberen te vatten en te communiceren. Met deze lezing willen we leerkrachten secundair onderwijs inspireren om met die literatuur in hun lessen aan de slag te gaan.
Kom eens tolken en leer wat over je brein
Les-lezingTolken is een van de moeilijkste taalhandelingen voor ons brein: het vergt veel van ons taalvermogen en van ons geheugen. We stellen voor dat je leerlingen het tijdens deze interactieve les zelf eens komen proberen en dat we samen ontdekken hoe een brein dit aanpakt.
Lezingenreeks Griekenlandcentrum
Les-lezingHet Griekenlandcentrum van de Universiteit Gent heeft als doel de Griekse cultuur van oudheid tot heden te belichten in al haar aspecten, en dit door middel van een zestal voordrachten per jaar, aangevuld met tentoonstellingen, muziekuitvoeringen of culturele uitstappen.
Massa-extincties!
Les-lezingTijdens deze lezing bespreken we de belangrijkste extincties doorheen de tijd en hoe we deze kunnen reconstrueren aan de hand van het fossielenarchief. Ook staan we samen met de leerlingen stil bij de mogelijke oorzaken van deze extincties, die vaak zijn gelinkt aan belangrijke klimatologische veranderingen. Dit bespreken we in de context van de huidige globale veranderingen.
Meerdere talen, andere hersenen? - Die Welt dans les yeux of a bilingual
Les-lezingOnze hersenen, dat zijn wij en wij zijn onze hersenen. We hebben onze eigen ideeën, idealen, persoonlijkheid, tot … we een andere taal moeten gebruiken. In deze interactieve les zien de leerlingen hoe taal ons denken en zijn beïnvloedt. We doen dit aan de hand van eerdere onderzoeken en eigen experimenten.
Meertaligheid, een opportuniteit
Les-lezing'Als de school de thuistaal van meertalige leerlingen positief benadert, verhogen hun schoolprestaties'. Een onderzoeker van het Steunpunt Diversiteit en Leren onderbouwt en nuanceert deze stelling vanuit wetenschappelijke literatuur en onderzoek.
Natuurlijke minerale rijkdommen en hun duurzaam beheer
Les-lezingEen van de grootste maatschappelijke uitdagingen? Een duurzame wereld realiseren. Maar we zijn afhankelijk van niet-hernieuwbare minerale rijkdommen die in alle materialen rondom ons verwerkt zijn. In deze lezing leren leerlingen alles over mineralen, minerale rijkdommen en de eindigheid ervan.
Nederlandstalige poëzie: 'De dichter is een koe'
Les-lezingVolg een gastles van professor Yves T’Sjoen over moderne of hedendaagse Nederlandstalige poëzie. Hij heeft jarenlange ervaring in het geven van gastlessen voor secundaire scholen. Aansluitend kan je klas eventueel een rondleiding krijgen in de faculteit Letteren en Wijsbegeerte.
Onderzoekscompetenties: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe?
Les-lezingDe leerlingen maken kennis met onderzoekscompetenties. Ze leren wat een onderzoeksvraag is en hoe je zelf een goede onderzoeksvraag kan formuleren. Daarnaast bekijken we verschillende manieren om een klein onderzoek op te zetten in de klas. We belichten ook een aantal moeilijkheden en struikelblokken.
Oost-Europa: talen, landen, geschiedenis
Les-lezingIn deze twee of drie lesuren maken de leerlingen spelenderwijs kennis met diverse ‘begrippen’ als Balkan, communisme, Constantinopel, cyrillisch, Joegoslavië, Krim, Oost-Duitsland, orthodox, Osmaanse Rijk, Slavisch, Sovjet-Unie ... Door de les heen zitten verschillende quizmomenten verweven.
Op schoolreis naar de maan
Les-lezingLaat je leerlingen via onderzoekend leren de uitdagingen bij maan- en toekomstige Marsreizen ontdekken. Alle hoofdstukken uit deze cursus bevatten de nodige achtergrondinformatie, in eenvoudige taal en op niveau van de tweede en derde graad lager onderwijs.
Over yogi’s, goden en festivals: hindoeïsme
Les-lezingVan alle wereldreligies is hindoeïsme, de religie van de meerderheid van de bevolking van India, wellicht de meest complexe en kleurrijke. Tijdens deze inleidende lezing bieden onderzoekers een overzicht van de belangrijkste kenmerken van hindoetradities.
Praktisch Duits, Frans, Engels, Italiaans & Spaans
Les-lezingIn ons zomeraanbod bieden we een selectie van praktische cursussen aan als taalbad. Grammatica en woordenschat worden herhaald, uitgebreid en meteen praktisch toegepast. Op die manier begrijpen de deelnemers de taal vlotter en voelen ze zich minder geremd om te communiceren.
Seksistische en feministische humor in het Frans op Instagram: voorbeelden en schrijfoefeningen
Les-lezingFeministen gebruiken Instagram om seksistische humor tegen te spreken, terwijl ze tegelijkertijd zelf feministische humor maken. We bespreken beide soorten humor in het Frans en eindigen de sessie met een workshop, waarbij de studenten hun schrijfvaardigheid in het Frans oefenen door zelf memes te creëren.
Slavische films
Les-lezingDeze jaarlijkse filmreeks omvat films uit verschillende perioden en uit verschillende Slavische landen. Elk jaar is er een nieuw centraal thema, van de herinnering aan WO I tot ‘must sees’ van de voorbije jaren. Voor alle films is ondertiteling voorzien (in het Engels of het Nederlands).
Sluit het bewijs en er opent een nieuwe wereld
Les-lezingMeestal maakt men aan de constructie van de getallenverzameling N niet veel woorden vuil: te intuïtief om er theorie rond te verkopen! Na een korte beschouwing hierover gaan we iets theoretischer te werk om uit N de verzamelingen Z, Q, R en C te construeren.
Spaanse cultuur en maatschappij: een inleiding
Les-lezingTijdens deze les gaan we met de leerlingen op zoek naar bekende referentiepunten in de hedendaagse Spaanse cultuur en maatschappij en verruimen we onze blik: wat zijn belangrijke verschillen met andere culturen, waar komen ze vandaan, hoe is de relatie met Latijns-Amerika?