Meestal maakt men aan de constructie van de getallenverzameling N niet veel woorden vuil: te intuïtief om er theorie rond te verkopen! Na een korte beschouwing hierover gaan we iets theoretischer te werk om uit N de verzamelingen Z, Q, R en C te construeren. We distilleren hier een techniek uit, om dan aan te tonen dat (varianten op) deze techniek ons nog veel meer resultaten (kunnen) kan geven. De inhoud van deze lezing is gebaseerd op het boekje 'Getalsystemen' van Philippe Cara (VUB) en Leen Brouns (UGent) uit de SOHO-reeks van Plantyn. Deze boekenreeks bevat kant-en-klare teksten om leerlingen uit de wiskundig sterke richtingen te doen kennismaken met de manier waarop wiskunde in het hoger onderwijs 'bedreven' wordt. In samenspraak met de aanvrager vatten we de lezing op als losstaand of als aanvulling/introductie/afsluiter van de klassikale studie van het boekje 'Getalsystemen'.
Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO) - wiskundige richtingen
Periode: In onderling overleg
Locatie: In onderling overleg (bv. op school)
Doelgroep: Leerlingen
Voor wie
onbeperkt aantal leerlingen
Duur
2 lesuren
Prijs
gratis