Achter het Zwarte Vierkant: kennismaking met Rusland via de kunst

Achter_het_Zwarte_Vierkant_kennismaking_met_Rusland_via_de_kunst
Les-lezing

'De schoonheid zal de wereld redden’, schreef de Russische auteur Fjodor Dostojevski ooit, maar het is nog steeds niet duidelijk wat hij daar precies mee bedoelde. Het is wel zo dat kunst een manier kan zijn om een andere cultuur te leren kennen en waarderen. Aan de hand van een aantal mijlpalen in de Russische kunst (schilderkunst, architectuur, beeldhouwkunst, muziek en film) overlopen we met de leerlingen de cultuurgeschiedenis van Rusland, van de Russische revolutie tot nu, om op die manier te leren hoe Rusland geworden is wat het vandaag is. De bedoeling van de les is dat we proberen de Russische geschiedenis beter te begrijpen, en de parallellen en verschillen met onze eigen geschiedenis bloot te leggen. Op het einde van de les wordt ook ingegaan op de actualiteit.

Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO)

Periode: In onderling overleg

Materiaal: Deelnemers brengen schrijfmateriaal mee.

Locatie: In onderling overleg (bv. op school)