Developmental Coordination Disorder (DCD): motorische ontwikkelingsproblemen

Vakoverschrijdend
Les-lezing

Deze interactieve vorming voor leerkrachten start met een duidelijke omschrijving van de groep kinderen en jongeren met DCD/dyspraxie en de overlap met andere ontwikkelingsstoornissen (zoals ADHD en autismespectrumstoornissen) en specifieke leerstoornissen (zoals dyscalculie en dyslexie). We kaderen het begrip neurodiversiteit. We overlopen de criteria voor DCD, de problemen waar deze leerlingen tegenaan lopen en de impact van DCD op de leerling en zijn omgeving. We gaan dieper in op wat DCD op school betekent en hoe we deze leerlingen kunnen helpen. Daarnaast onderzoeken we wat niét werkt voor deze leerlingen. Vanuit de zorgvragen die je als leerkracht ontmoet, bekijken we hoe je hierop een antwoord kan bieden en waar je de nodige informatie kan vinden. Tot slot benadrukken we naar waar je wel en niet kan doorverwijzen en wat je mag verwachten van therapeuten.

Doelgroep: Kleuteronderwijs, basisonderwijs, secundair onderwijs (ASO/BSO/KSO/TSO). De lezing wordt aangepast aan de doelgroep.

Periode: In onderling overleg

Locatie: In onderling overleg (bv. op school)

50 leerkrachten

halve dag