Natuurlijke en minerale grondstoffen zijn van fundamenteel belang voor de ontwikkeling en het in stand houden van onze economie. Samen met de wereldbevolking blijft de mondiale vraag naar grondstoffen steeds toenemen. Uit een groeiende bezorgdheid willen vele westerse landen een betrouwbare en duurzame toegang tot deze grondstoffen waarborgen. De afgelopen jaren is er een sterk toegenomen vraag naar meer speciale metalen (bv. zeldzame aardemetalen, lithium, niobium en tantaal) die in hoogtechnologische en groene producten zoals batterijen, turbines, smartphones en laptops gebruikt worden. De voorraad van deze grondstoffen is eindig. Daarom is het van strategisch belang dat we alles rond de vorming, origine en verspreiding van deze grondstoffen begrijpen. Een van de belangrijkste uitdagingen voor de mensheid in de 21ste eeuw? Een duurzame mondiale ontwikkeling binnen de limieten van een ‘eindige aarde’ waarborgen, en daarbij rekening houden met klimaatdoelstellingen. Tijdens deze lezing geven we de leerlingen een algemene inleiding over mineralen en minerale rijkdommen, gevolgd door de belangrijkste vormingsprocessen van deze minerale grondstoffen. In een volgend deel ontvouwen we de problematiek van strategische en kritieke metalen, noodzakelijk voor onze moderne mondiale en groene economie. Hierna volgt een reflectie over duurzaam beheer van deze eindige minerale grondstoffen.

Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO)

Periode: In onderling overleg

Locatie: In onderling overleg (bv. op school)

onbeperkt aantal leerlingen