De geologie van en voor België: relevantie op lokaal en globaal vlak

Aardrijkskunde
Les-lezing
STEM

België wordt doorgaans ervaren als een land waarvan de geologie niet interessant genoeg is. We hebben geen (zichtbare) vulkanen of spectaculaire natuurlijke rijkdommen, er zijn geen aardbevingen … Niet is echter minder waar.

In deze lezing ontdekken de leerlingen in de eerste plaats de rol van de Belgische geologie (en sommige geologen) op globaal vlak. België is een van de weinige plaatsen ter wereld waar je het hele Fanerozoïcum op een afstand van slechts 270 km kan waarnemen. Bepaalde periodes op de geologische tijdschaal verwijzen heel specifiek naar België, omdat de toenmalige veranderingen zo goed werden opgeslagen in de ‘Belgische’ gesteenten. Denk maar aan het Ypresiaan, Rupeliaan, Viseaan, Tournaisiaan, Frasniaan en Famenniaan. In deze afzettingen vinden we belangrijke aanwijzingen in de evolutie van het leven op aarde. We vergeten trouwens ook te vaak dat onze ‘Ardennen’ vroeger deel uitmaakten van een gigantische gebergteketen die het sluitstuk was van de vorming van het megacontinent Pangea. Ook onze Iguanodon van Bernissart speelde een belangrijke rol in de ontdekking van de dinosauriërs in het algemeen. Al deze veelal onderschatte geologische rijkdommen zetten we hier op een rijtje.

Ten tweede overlopen we, op interactieve wijze, wat de geologie van België op dagdagelijkse basis betekent voor de Belg. Wat is de relatie met onze beruchte ‘baksteen in de maag’? Hoe bepalend is de geologie voor de Ronde van Vlaanderen? Wat is onze belangrijkste natuurlijke rijkdom? Waarom mag je in oudere steden zoals Gent en Antwerpen letterlijk en figuurlijk zeggen dat ‘de vloer lava is’? Via deze les ontdekken leerlingen op een speelse en flexibele manier dat geologie een verre van saaie wetenschap is die op elk moment van de dag relevant blijft en waarbij een multidisciplinaire wetenschappelijke aanpak essentieel is. De inhoud van deze les kunnen we voordien flexibel aanpassen op basis van jouw wensen als leerkracht.

Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO, TSO): 3de graad. Het niveau wordt aangepast aan de deelnemers.

Periode: In onderling overleg

Locatie: In onderling overleg (bv. op school)

aantal leerlingen in overleg

2 lesuren