Bacteriën zijn onmisbaar voor de leefbaarheid op aarde. Alleen zij zijn in staat om bepaalde essentiële processen door te voeren in de cyclus van koolstof en stikstof. Ze zetten dood organisch materiaal om in voedingsstoffen voor planten, maar ook voor dieren. Bacteriën zijn m.a.w. de afvalverwerkers van de natuur! Vanwege hun specifieke capaciteiten zijn ze inzetbaar in alle takken van de milieusanering: biologische zuivering van bodem, lucht en afvalwater, hergebruik van afvalstromen en dierlijke mest, en groene energie (biogas). De presentatie toont de leerlingen hoe biotechnologen dat microscopisch werkvolkje inzetten in uiteenlopende milieubiotechnologische toepassingen.

Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/KSO/TSO) - leerlingen met basiskennis van chemie en celbiologie

Locatie: Campus Schoonmeersen - Gent

1 lesuur