Onze hersenen, dat zijn wij en wij zijn onze hersenen. We hebben onze eigen ideeën, idealen, persoonlijkheid, tot … we een andere taal moeten gebruiken. Dan kan het nét iets anders gaan. In deze interactieve les zien de leerlingen hoe taal ons denken en zijn beïnvloedt. We ondervinden hoe emoties worden ervaren in de moedertaal en in een tweede taal, en ontdekken hoe mensen andere beslissingen nemen afhankelijk van de taal die ze gebruiken. Bovendien leren we dat ook in de moedertaal niet alles is wat het lijkt. Weet jij bijvoorbeeld hoeveel nummers er in ons alfabet zitten? Denk je 26? Mis! Ons alfabet bestaat uit 26 letters, maar niet uit nummers. Deze en nog veel andere bevindingen uit het psycholinguïstisch onderzoek (een groot woord om te verwijzen naar de studie van taal en hersenen) bestuderen we aan de hand van eerdere onderzoeken en eigen experimenten.
Doelgroep: Basisonderwijs, secundair onderwijs (ASO). Het niveau wordt aangepast aan de deelnemers.
Periode: In onderling overleg
Locatie: In onderling overleg (bv. op school)
Doelgroep: Leerlingen, Leerkrachten
Voor wie
30 leerlingen
Duur
2 lesuren
Prijs
gratis