De oceaan blijft fascineren door zijn mysteries en het grote aantal ontdekkingen van allerlei aard. Het concept van de platentektoniek is als het ware geboren vanuit de oceanen. Maar hoe ontstaat een oceaan? Hoe ziet een onderzees landschap eruit? Hoe oud is de zeebodem? Hoe zijn we dat te weten gekomen? Welke rol hebben Belgen hierin gespeeld? Welke middelen en toestellen gebruikt men om de zeebodem te onderzoeken? Tijdens deze (interactieve) les gaan we hierop in. Ook lichten we toe waarom de oceanen vanuit een geologisch oogpunt zo belangrijk zijn voor de mens. Afhankelijk van de interesses van de leerlingen bespreken we de rol van de oceanen voor ons klimaat, en de exploratie en ontginning van natuurlijke rijkdommen (olie, gas, zand, ertsen ...). Uiteraard hebben we het ook over de gevaren van de oceaan (aardbevingen, tsunami’s). In samenspraak met leerkrachten van de derde graad secundair kunnen we eventueel een onderzoeksgericht project samenstellen.
Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/BSO/KSO/TSO): 2de en 3de graad. Het niveau wordt aangepast aan de deelnemers.
Periode: In onderling overleg
Locatie: In onderling overleg (bv. op school)
Doelgroep: Leerlingen
Voor wie
30 leerlingen
Duur
1 à 2 lesuren
Prijs
gratis