116 Activiteiten
Aantal resultaten per pagina
'Bijt je daar maar eens op vast': wat tanden ons allemaal kunnen vertellen
WorkshopIn deze workshop met museumbezoek ontrafelen we op een interactieve manier wat tanden, kaken en schedels van dieren vertellen over het voedingspatroon, de eet- en leefgewoonten en de leeftijd van de klassieke huisdieren en in het wild levende zoogdieren.
'Parli italiano?'
WorkshopDe afdeling Italiaans van de vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie biedt leerlingen een workshop aan waarin ze bewuster worden van de overeenkomsten tussen Italiaans en Nederlands, en zich voorbereiden op een eerste gesprek in het Italiaans.
'Sex-in-the-dish': een wervelende cocktail van eicellen en sperma in de proefbuis
WorkshopAan de faculteit Diergeneeskunde worden embryo’s van paarden en runderen routinematig gekweekt en ingevroren. We leggen kort uit hoe eicellen rijpen en hoe sperma wordt klaargemaakt om te bevruchten. Daarna gaan de leerlingen zelf aan de slag.
Aan de slag met diversiteit
WorkshopHet Steunpunt Diversiteit en Leren voert al jarenlang onderzoek naar wat leerkrachten doen en kunnen doen om de diversiteit in hun dagelijkse klaspraktijk te benutten. In deze workshop voeren we een eerlijk en constructief gesprek met leerkrachten over hoe ze kunnen omgaan met diversiteit.
Aan de slag met fossielen: Paleontoloog voor één dag
WorkshopWat zijn fossielen en hoe zijn ze ontstaan? In deze workshop ontdekken de deelnemers wat het werk van een paleontoloog inhoudt. Na een korte inleiding gaan de leerlingen in groepjes aan de slag met een reeks echte fossielen, van koralen en trilobieten tot botten en mammoetschedels.
Academisch taalgebruik: een eerste kennismaking
WorkshopWil je je leerlingen een voorsmaakje geven van academisch taalgebruik? Deze workshop laat hen kennismaken met (vak)jargon en de typische academische stijl. Aan de hand van voorbeelden, filmpjes en opdrachten testen ze hun lees-, luister- en notitievaardigheid.
Afrikaanse talen en culturen aan de universiteit: stap binnen in een nieuwe wereld!
WorkshopOnbekend maakt onbemind! Veel leerlingen hebben belangstelling voor andere culturen maar weten niet dat je Afrikaanse talen en culturen kan studeren aan de universiteit. Deze workshop geeft een goed beeld van de veelzijdige studie van Afrikaanse talen en culturen met haar verschillende vakgebieden.
Ahlan wa sahlan! Arabisch schrijven en spreken: één taal?
WorkshopDe leerlingen maken kennis met de oorsprong van het Arabisch en de link met cultuur en religie. Verder gaan we in deze workshop op een interactieve manier aan de slag met de vier vaardigheden.
Biologische strijders
WorkshopIn de Plantentuin bestrijden we plaagdieren zoals bladluizen en witte vliegen met roofinsecten. Deze duurzame aanpak vermindert de nood aan pesticiden. In deze workshop (onder)zoeken leerlingen plaagdieren in de botanische tuin.
Bouw een robot in de klas!
WorkshopEen schilder kan een meesterwerk creëren door met precisie zijn penseel over het doek te laten glijden. Maar, moet die schilder altijd een mens zijn? Kunnen we een robot bouwen die net hetzelfde doet? Jazeker! Laat je leerlingen in deze workshop ontdekken hoe ze een artbot bouwen en programmeren.
Bouw een spirograaf en ontdek de magie van machinebouw!
WorkshopMet een spirograaf maak je de meest verbazingwekkende tekeningen. In deze workshop bestuderen de leerlingen de techniek en wiskunde achter deze magische machine en gaan ze vervolgens echt aan de slag met pen en papier!
Bouw je eigen elektrische motor
WorkshopIn de workshop bouwen de leerlingen zelf de eerste elektromotor na met een eenvoudige AA-batterij en een stukje koperdraad. Ze krijgen wat achtergrondinformatie i.v.m. elektromagnetisme en we demonstreren een aantal andere opstellingen die hiermee verband houden (bv. een magnetisch kanon).
Brede school, children’s zone, vensterschool. Allemaal hetzelfde?
WorkshopIn deze workshop bekijken we samen met schoolteams hoe breed ze al zijn en gaan we via interessante bestaande initiatieven op zoek naar inspiratie in de buurt of ver daarbuiten om maximale ontwikkelingskansen voor leerlingen te creëren.
Chemie Academie - 3D-printing van biodegradeerbare polymeren voor botweefselherstel
WorkshopTijdens deze workshop krijgen de leerlingen inzicht in zowel de wereld van VAM, DLP en 2PP 3D-printing, gebaseerd op polyester materialen, als de biodegradatie van esterverbindingen. We demonstreren hoe we de 3D-printers gebruiken en hebben het over de voorafgaande karakterisatie en optimalisatie van de polymeren.
Chemie Academie - Kunststoffen: bijzondere materialen met een variëteit aan toepassingen
WorkshopIn deze workshop maken de leerlingen een recycleerbaar thermoset materiaal en recycleren ze het thermisch via een pers. Ze mogen ook testjes doen met andere kunststoffen zoals polyurethaan, nylon en geëxpandeerd polystyreen (piepschuim) … Zo mogen de leerlingen bv. zelf nylon en piepschuim maken.
Chemie Academie - Lanthaniden: chemische elementen identificeren aan de hand van hun luminescentie
WorkshopDe lanthaniden zijn cruciale elementen voor de moderne technologie, bv. voor leds en displays. In deze workshop verkennen de leerlingen luminescerende materialen en identificeren en karakteriseren ze elementen aan de hand van hun spectroscopische eigenschappen en elektronenmicroscopie.
Chemie Academie - peptidehydrogels en geneesmiddelen
WorkshopOns lichaam bestaat uit wel tienduizend eiwitten, opgebouwd uit kleinere aminozuren. Wij gaan deze bouwstenen samen koppelen tot een peptide. In de workshop leren de leerlingen vaste fase peptidesynthese en peptide-hydrogels kennen. Ze maken zelf een hydrogel en bestuderen migratie van stoffen uit de gel.
Chemie Academie - Sulfietbepaling in wijn
WorkshopTijdens deze workshop onderzoeken de leerlingen of verschillende stalen witte wijn voldoen aan de normen voor sulfietgehalte opgelegd door de overheid. We maken gebruik van chemische analyse, meer bepaald redoxtitratie, voor de kwantitatieve bepaling van de aanwezige sulfieten.
Chemie Academie - Synthese van aspirine
WorkshopIn deze workshop synthetiseren de leerlingen per twee aspirine door de verestering van salicylzuur en azijnzuuranhydride. Na opzuiveren controleren ze de zuiverheid van de zelfgemaakte aspirine via een kleurtest.
Chemie Academie - Van rups tot wondheling: wondverband van zijderupsen
WorkshopTijdens deze workshop leren de leerlingen hoe de twee biopolymeren in zijde (fibroïne en sericine) kunnen worden gescheiden van elkaar, hoe ze kunnen gemodificeerd worden via organische chemie om dan bij een finaal materiaal uit te komen dat gebaseerd is op sericine en kan worden omgezet in een wondverband.
Chemie Academie - Verzeping van boter
WorkshopTijdens deze workshop voeren de leerlingen per twee een verzeping uit van boter. De gebruikte technieken tijdens deze basische hydrolyse zijn refluxen, destilleren en filtreren met de buchnerfilter. Verder vergelijken de leerlingen de invloed van hard water op zeep en detergent.
Chemie Academie - Waar komt de unieke geur en smaak van citrusvruchten vandaan?
WorkshopChromatografie is een analytische techniek die zich focust op de scheiding en analyse van moleculen. Deze techniek is noodzakelijk voor accurate analyse en identificatie van complexe mengsels. In deze workshop demonstreren we het belang van gaschromatografie gekoppeld aan massaspectrometrie.
Coalitievorming
WorkshopBelgië brak ooit het wereldrecord regeringsvormen. Waarom is het zo moeilijk om een regering te vormen? In deze workshop leren je leerlingen hoe partijen met uiteenlopende visies compromissen sluiten en samen een regering op poten zetten. Starten doen we met enkele basisregels.
CORONA-kick: Tools tegen negatieve gevoelens
WorkshopDe adolescentie is een moeilijke periode waarin veel negatieve emoties worden ervaren. Het coronavirus kan zorgen voor extra negativiteit waardoor veel jongeren last hebben van een dip. In onze workshop geven we jongeren allerlei tips om zich goed te voelen en in balans te zijn.
De elektrische motor als werkpaard van de industrie
WorkshopTijdens deze workshop leren de leerlingen op didactische motorsets de asynchrone motor en de werking ervan kennen door enkele motorkarakteristieken concreet op te meten. Vervolgens bezoeken de leerlingen een aantal labo-opstellingen waarbij deze motoren worden ingezet in echte machines.
De wereld van kristallen en mineralen
WorkshopWaarom schitteren kristallen? Hoe komen ze aan die mooie kleuren en perfect geometrische vormen? We kijken dieper naar de bouw van kristallen en mineralen. Na een korte inleiding door de prof gidsen assistenten de leerlingen door een collectie mineralen die ze zelf beschrijven en determineren.
De wereld van middeleeuws-Griekse manuscripten
WorkshopNa deze workshop zullen je leerlingen in staat zijn om eenvoudige Griekse manuscripten te ontcijferen. Zo duiken ze als echte vorsers in de authentieke vorm van een antieke tekst. En steken ze onderweg wat op over de wereld van de middeleeuwse scribent!
De Wondere Wereld van Chemie
WorkshopIn deze workshop maken we de leerlingen enthousiast over wetenschappen en chemie. We tonen op een eenvoudige (en vaak spectaculaire) wijze een aantal chemische concepten en laten ook de leerlingen zelf aan de slag gaan met enkele experimenten.
Duurzaam voedselsysteem - workshop
WorkshopVoeding is een basisbehoefte die we vanzelfsprekend vinden. Toch maakt onze voeding deel uit van een complex systeem met een grote impact op onze planeet. De leerlingen ervaren de complexiteit van voeding aan de hand van een aantal praktische voorbeelden.
Een accent is niet zomaar een accent. Over taalvariatie en de beoordeling van taalvariatie in Vlaanderen
WorkshopIn deze workshop gaan we samen met leerlingen secundair onderwijs derde graad in op variatie in het gesproken Nederlands in Vlaanderen en de manier waarop die een invloed heeft op hoe we anderen percipiëren.
Evaluatie van meertalige leerlingen in de praktijk
WorkshopJe differentieert en evalueert op een brede manier. Blijkt dat toch nog niet genoeg te zijn voor de meertalige leerlingen in je klas? In deze workshop krijg je inzicht in het taalverwervingsproces van leerlingen en leer je onder andere hoe je competenties van meertalige leerlingen in kaart kan brengen.
evaLuEREN
WorkshopEr gaat zoveel tijd naar evaluatie in onderwijs. Die tijd kan dan maar beter nuttig besteed worden aan het leerproces van leerlingen. In deze workshop krijgen leerkrachten zicht op wat volgens onderzoeksliteratuur belangrijk is en wat werkt om meer te leren uit evalueren.
Fractaal
WorkshopTijdens de workshop mogen de leerlingen zelf aan de slag met de computer. Ze krijgen een supersnelle inleiding tot programmeren (in Python) en proberen een Mandelbrot-fractaal op het scherm te toveren. En passant krijgen ze meer informatie over complexe getallen, coördinaten, dynamische systemen en dimensies.
Franstalige workshop: 'Gymnastique de l’écriture. L’apprentissage de la persuasion dans l’Antiquité'
WorkshopCe workshop présente les fondements du système pédagogique antique et l’importance accordée dans ce système à l’usage persuasif de la parole; il propose ensuite la pratique d’exercices tirés des progymnasmata (une série d’exercice d’écriture), notamment l’éloge, le blâme, la réfutation et la proposition de loi.
Glaasje vol? Ga ermee rijden!
WorkshopWelke alternatieven bestaan er voor ruwe aardolie als grondstof voor brandstoffen en chemicaliën? In deze workshop belichten we er alvast twee, nl. cellulose en plantaardige oliën. Daaruit maken we bio-ethanol (via vergisting) en biodiesel (via transesterificatie) die we testen in een gloeimotor.
Grammatica: dwangbuis of toolkit? Over variatie en creativiteit in de Nederlandse grammatica
WorkshopDe grammatica van het Nederlands is geen ‘keurslijf’ maar een ‘toolkit’. We laten zien hoeveel variatie er in de grammatica zit en hoe creatief taalgebruikers omspringen met allerlei grammaticale constructies. De leerlingen gaan ook zelf op zoek naar creatieve voorbeelden in een taalkundig corpus.
Hoe giftig is de appel van Sneeuwwitje?
WorkshopDeze workshop nodigt leerlingen uit om een chemisch labo te volgen bij de onderzoeksgroep Fytofarmacie. Ze analyseren per twee een zelf meegebrachte appel op de aanwezigheid van residu's van bestrijdingsmiddelen.
Hoe ontwerp je producten die makkelijk te assembleren zijn?
WorkshopHeb je er al eens bij stil gestaan dat elk product of object rondom jou door iemand bedacht, uitgetekend en in productie gebracht is? Cruciaal in dit proces is de ingenieur industrieel ontwerpen.
Hoe snel en adequaat neem jij een vertaalbeslissing?
WorkshopIn deze workshop doen de leerlingen een proef die de snelheid en accuraatheid van hun vertalingen van Engelse zinnen in het Nederlands zal meten. De leerlingen analyseren en vergelijken de resultaten van een medeleerling met die van studenten uit de opleidingen van de vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie.
Hoe voorspelbaar is jouw taal?
WorkshopIn deze workshop ontdekken leerlingen uit de derde graad hoe taal varieert tussen sociale groepen en leren ze hoe je een sociolinguïstisch onderzoek kan opzetten om die variatie in kaart te brengen.
Indische manuscripten
WorkshopDeze workshop voor leerlingen en leerkrachten geeft een inleiding in de Indische manuscripten! Die behandelen verschillende onderwerpen, van literatuur, filosofie, religieuze tractaten tot traditionele wetenschappen, in het bijzonder in het Sanskrit, maar ook in andere talen zoals Tamil, Hindi, Perzisch …
Inspector Mouse
WorkshopZowel DNA als omgeving bepalen onze vatbaarheid voor ziektes. In deze workshop maken de leerlingen kennis met basistechnieken uit de biotechnologie. Ze speuren naar de zieke muis door zelf een DNA-profiel op te stellen, ontstekingscellen te isoleren en met een microscoop weefsel te bekijken.
Introductieles Bosnisch, Kroatisch & Servisch. Drie varianten, één taal in het hart van de Balkan
WorkshopTijdens de workshop maken de leerlingen kennis met het cyrillisch schrift en leren ze in een mum van tijd eenvoudige zinnen in het Bosnisch-Kroatisch-Servisch lezen en gebruiken. Nadien ontdekken de leerlingen via videofragmenten de regio, haar geschiedenis, cultuur en zelfs eetcultuur.
Introductieles Bulgaars: ‘Ja’ schudden en ‘nee’ knikken
WorkshopTijdens de workshop maken de leerlingen kennis met het cyrillisch alfabet en leren ze wat alledaagse Bulgaarse woorden en uitdrukkingen. Ook krijgen ze een introductie tot de culturele, historische en taalkundige context van de Bulgaren via videoclips en audiomateriaal.
Introductieles Chinees – Dat is (geen) Chinees voor mij!
WorkshopVia audiovisueel materiaal verschaft deze workshop leerlingen inzicht in diverse aspecten van het Chinees. Naast een algemene inleiding in de belangrijkste cultuurhistorische en linguïstische aspecten van het Chinees nemen de leerlingen ook actief deel door Chinees te spreken en te schrijven.
Introductieles Oudgrieks
WorkshopHoe ziet het Oudgriekse alfabet er eigenlijk uit? En welke sporen van het Grieks vinden we nog in het Nederlands? In deze speelse les maak je op een leuke manier kennis met dit mysterieuze alfabet, zowel door te schrijven als te spreken.
Introductieles Russisch – Horen, zien en … spreken!
WorkshopTijdens de workshop maken de leerlingen op een visuele manier kennis met de culturele, historische en taalkundige context van de Russen. Nadien ontcijferen ze het cyrillisch alfabet. De leerlingen leren enkele Russische woorden en korte zinnen zodat ze snel in staat zijn om een basisconversatie te voeren.
Introductieles Sloveens. Hoe exotisch kan een taal zijn?
WorkshopEen moedertaalspreker Sloveens introduceert de leerlingen op een eenvoudige manier tot het Sloveens en de Sloveense cultuur, met aandacht voor de bijzonderheden van de taal. Een gevarieerde workshop met quizzen, beeldmateriaal, dialogen en een beetje humor!
Introductieles Turks – Biraz Türkçe konuşalım!
WorkshopDe afdeling Turks van de vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie biedt introductielessen Turks aan. Naast praktisch taalgebruik (groeten, afscheid nemen, zich voorstellen, bedanken, prijzen vragen, eten of drank bestellen ...) ontdekken de leerlingen typische aspecten van de Turkse cultuur.
Investeren in je relatie met leerlingen levert op
WorkshopIn de relatie die je als leerkracht aangaat met leerlingen zit een enorm potentieel om leerkansen te creëren en sociale ongelijkheid te reduceren. Positieve relaties met en tussen leerlingen zijn met andere woorden niet los te koppelen van krachtige leeromgevingen.