Chemie Academie - Kunststoffen: bijzondere materialen met een variëteit aan toepassingen

kunststoffen
STEM

Kunststoffen zijn overal. Ze zitten in je gsm, in je kleren, in het waterflesje waar je nog net uit dronk. We komen dus dagelijks met deze onmisbare kunststoffen in contact. Door de toenemende klimaatproblemen, zoals de opwarming van de aarde en de vervuiling van de atmosfeer en de oceanen, wordt er vaak met de vinger gewezen naar de chemische industrie. In deze workshop willen we de leerlingen het tegendeel bewijzen. Chemie is essentieel én is net de oplossing voor een duurzamere toekomst. Er bestaan twee klassen kunststofmaterialen: thermosets en thermoplasten. Thermoplasten kan je recycleren maar het zijn niet de meest stevige materialen. Een voorbeeld hiervan is een plastic bekertje. Thermosets zijn dan weer bijzonder stevige materialen, maar je kan ze helaas niet recycleren. In deze workshop maken de leerlingen een recycleerbaar thermoset materiaal en recycleren ze het thermisch via een pers. Ze mogen ook testjes doen met andere kunststoffen zoals polyurethaan, nylon en geëxpandeerd polystyreen (piepschuim) … Zo mogen de leerlingen bv. zelf nylon en piepschuim maken.

Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/TSO): laatstejaars – wetenschappelijk georiënteerde richting

Periode: Donderdag 18 en vrijdag 19 januari 2024

Materialen: Deelnemers brengen een labojas en labobril mee.

Locatie: Campus Sterre (S4) - Gent

20 leerlingen