In 1821 demonstreerde Michael Faraday voor het eerst het principe van de moderne elektromotoren. Dat principe is gebaseerd op de bekende wet van Faraday-Lenz. In de workshop bouwen de leerlingen zelf de eerste elektromotor na met een eenvoudige AA-batterij en een stukje koperdraad. Ze krijgen wat achtergrondinformatie over elektromagnetisme en we demonstreren een aantal andere opstellingen die hiermee verband houden (bv. een magnetisch kanon). Nadien worden de leerlingen ook verder gestimuleerd om een aantal testopstellingen te bouwen. Hun eigen eerste elektromotor kunnen ze alvast meenemen naar huis.

Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO): 3de graad – wetenschappelijke richtingen met min. 6 uren wiskunde/week

Locatie: Campus Kortrijk