24 Activiteiten

Aantal resultaten per pagina

Verken hier het educatief aanbod voor scholen!

Activerende werkvormen in de lessen chemie

Nascholing

Activerende werkvormen zijn een voorbeeld van didactische werkvormen die het begeleid zelfstandig leren bij de leerling concreet vorm geven. In deze nascholing voor leerkrachten besteden we aandacht aan het invoeren van activerende werkvormen in de lessen chemie, zowel voor de 2de als voor de 3de graad.

Lees meer

Chemie in de klas: demonstratieproeven voor de tweede en derde graad

Nascholing

In deze nascholing bieden we je een reeks demonstratieproeven aan, gericht op de 2de en 3de graad secundair onderwijs, die in het verleden hun waarde in de chemieles hebben bewezen. Na een korte inleiding voer je zelf enkele geselecteerde experimenten uit.

Lees meer

Data verzamelen en verwerken met webGIS

Nascholing

Het gebruik van GIS (Geografische InformatieSystemen) in het secundair onderwijs neemt toe. In deze sessie leren leerkrachten eenvoudig data te verzamelen of bewerken via veldwerk, en die data daarna te gebruiken binnen een webGIS-omgeving.

Lees meer

Digitale Geletterdheid in de klas: vakoverschrijdende competenties en tools voor de toekomst

Nascholing

Deze eendaagse bijscholing stelt leerkrachten van vakken zoals geschiedenis en talen op een laagdrempelige manier verschillende mogelijkheden voor om digitale tools in hun vakonderwijs in te bouwen. Zo kunnen ze ook digitale en onderzoekscompetenties aan hun disciplinespecifieke eindtermen koppelen.

Lees meer

Diverse didactische perspectieven op grafen

Nascholing

Met een stukje grafentheorie in de nieuwe eindtermen is er nood aan een degelijke scholing, zowel inhoudelijk als didactisch. Met deze nascholing voor leerkrachten willen we op beide doelstellingen mikken: het inhoudelijke (eerste dag) en het didactische (tweede dag).

Lees meer

Een robotwedstrijd in de klas of op school

Nascholing

Met deze hands-on workshop helpt Dwengo vzw leerkrachten op weg naar aantrekkelijker techniekonderwijs. Hoe verloopt de organisatie van een robotwedstrijd in een klas, school of zelfs scholencampus? We vertrekken hierbij vanuit de praktijk.

Lees meer

ESERO Belgium - Ruimtevaart op school

Nascholing

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA wil leraren helpen om ruimtevaart als context te gebruiken in de klas. Leraren kunnen gratis lesmateriaal downloaden, vormingen volgen en met hun leerlingen deelnemen aan STEM-projecten. 

Lees meer

Evaluatie én motivatie in Lichamelijke Opvoeding?

Nascholing

Tijdens de les Lichamelijke Opvoeding (LO) heeft de manier waarop leerkrachten evalueren een zekere impact op de motivatie van leerlingen. Vertrekkend vanuit het theoretisch oogpunt van de Zelfdeterminatietheorie (ZDT) van Deci & Ryan schetsen we verschillende evaluatiemogelijkheden.

Lees meer

Experimenteren met schaduwen: een voorbeeld van onderzoekend leren binnen de wiskunde

Nascholing

In deze workshop gaan de deelnemers aan de slag met een lamp en diverse voorwerpen. Uit de analyse van de meetkundige vormen van de schaduwen kunnen meetkundige eigenschappen afgeleid worden. Deze eigenschappen kunnen we bewijzen aan de hand van ruimtemeetkundige stellingen.

Lees meer

Forumdag humane wetenschappen

Nascholing

Op de Forumdag kunnen leerkrachten zich bijscholen op het vlak van actuele en complexe maatschappelijke thema’s. Het plenaire gedeelte voorziet masterclasses van specialisten uit het veld. In de diverse workshops staat de didactische uitwerking van het thema centraal. 

Lees meer

Geschiedenis als spel

Nascholing

Zijn digitale games over het verleden, zoals Call of Duty en Assassin's Creed, ook bruikbaar voor het geschiedenisonderwijs? In deze sessie bespreken we in welke mate, en hoe, leerkrachten games op een zinvolle manier kunnen inzetten om historische leerprocessen te bevorderen.

Lees meer

Klimaatverandering: feiten, mythes en mistgordijnen

Nascholing

In deze presentatie geven we een update van de wetenschap over het broeikaseffect, historische klimaatveranderingen en klimaatprognoses, met nadruk op het hoe en waarom, en duiding van de (hardnekkige) mythes en mistgordijnen die een persoonlijk standpunt bemoeilijken.

Lees meer

Landschap, lagen, relaties, veranderingen ... Hoe pak je dat aan?

Nascholing

Het landschap als resultaat van de interactie tussen het fysische milieu en de menselijke activiteiten kan je vanuit verschillende perspectieven bestuderen. Hoe ga je met het complexe systeem landschap aan de slag in de klas en op het terrein?

Lees meer

Mobiel leren in de klas: maak de juiste keuzes!

Nascholing

Mobiele apparaten zoals tablets en smartphones zijn vandaag niet meer weg te denken. Het efficiënte gebruik ervan voor onderwijsdoeleinden loopt echter niet altijd van een leien dakje. Tijdens de sessie maken leerkrachten kennis met vakoverschrijdende applicaties die breed inzetbaar zijn op school. 

Lees meer

Onderzoekend leren met webGIS

Nascholing

Het gebruik van GIS (Geografische InformatieSystemen) in het secundair onderwijs neemt toe. Tijdens deze sessie gaan leerkrachten aan de slag met het pakket ArcGIS Online. Je leert hoe je met behulp van webGIS allerhande thema’s uit de 2de en 3de graad via onderzoekend leren aan bod laat komen.

Lees meer

Permanente Vorming NT2

Nascholing

De Permanente Vorming NT2 is bedoeld voor (toekomstige) leerkrachten, coördinatoren, trajectbegeleiders, schoolvervolgcoaches en andere actoren die betrokken zijn bij Onthaalonderwijs of onderwijs Nederlands als Tweede Taal.

Lees meer

Structureren, abstraheren en redeneren

Nascholing

In deze nascholing voor leerkrachten gaan we eerst op zoek naar de essentie van wiskunde door verschillende definities van wiskunde te beschouwen. Hierbij komt abstractie als een van de kerneigenschappen naar voren. We belichten het nut en de noodzaak ervan.

Lees meer

Studiedag Accounting Education

Nascholing

Verdiep jezelf in de meest actuele ontwikkelingen van accounting education. De inhoud sluit aan bij de leerplannen ASO en TSO. Thema’s van de afgelopen jaren: nieuwe boekhoudwetgeving, stimuleren van een diepe leerbenadering, teamgestuurd leren, excel en google forms toepassingen, gamification …

Lees meer

Van ‘moetivatie’ naar ‘goesting’ voor Lichamelijke Opvoeding: de leerkracht als motiverende coach

Nascholing

Deze interactieve nascholing put uit inzichten van de Zelfdeterminatietheorie (SDT; Deci & Ryan, 2000) als leidraad voor het aanreiken van concrete tips en tricks om van iedere LO-leerkracht een motiverende coach te maken. Daarnaast kan je deze motiverende tips onmiddellijk uitproberen in een authentieke lessituatie onder de vorm van microteaching.

Lees meer

Veiligheid in het chemielokaal

Nascholing

Deze nascholing voor leerkrachten behandelt thema’s zoals wetgeving rond chemische producten, de afvalstromen op school en de opslag en etikettering van stoffen. Na afloop van de nascholing kan je werken met de COS-brochure en de online databank www.gevaarlijkestoffen.be.

Lees meer

Verbindend samenwerken – Competentieontwikkeling bij leraren binnen inclusief onderwijs

Nascholing

Enkele experts ter zake delen met veel plezier hun ervaringen met leerkrachten die zich inzetten voor inclusief onderwijs. De experts nemen elk een actueel thema voor hun rekening. Je kan je aan vier sessies wagen. Telkens is er voldoende ruimte voorzien om in dialoog te treden met de sprekers.

Lees meer

VI Jornada Cultural del Español

Nascholing

Bijbenen over de Spaanse cultuur kan op de jaarlijkse studiedag, een gezamenlijk initiatief van de afdelingen Spaans van de Universiteit Gent en de Consejería de Educación de la Embajada Española.

Lees meer

WebGIS en ruimtelijk denken

Nascholing

De nieuwe eindtermen secundair onderwijs willen een leerlijn rond GIS ontwikkelen, vertrekkend van eenvoudige GIS-viewers tot werken met GIS-software. Tijdens deze sessie ga je aan de slag met ArcGIS Online, een gratis webGIS pakket.

Lees meer

Wereldgeschiedenis doceren, hoe doe je dat?

Nascholing

In deze workshop bevragen we de mogelijkheden en de grenzen van een wereldgeschiedenis van de mens. Meer bepaald onderzoeken we hoe een dergelijk verhaal kan worden vertaald in het onderwijs, aan de hand van het nieuwe handboek van Eric Vanhaute en Claudia Bernardi.

Lees meer

Aantal resultaten per pagina

Filter activiteiten

Filters verwijderen
Voor wie
Onderwijsvorm
Studiegebied
Type
Locatie