Experimenten en practica met phyphox, arduino en andere sensorsystemen

Experimenten_en_practica
Nascholing
STEM

Smartphones bevatten een brede waaier aan sensoren die heel nauwkeurig magnetische velden, druk, geluid, licht en versnellingen kunnen meten. Deze sensoren zijn op de meeste toestellen verrassend vlot uitleesbaar en de (gratis) app phyphox maakt daar handig gebruik van. De app is beschikbaar in het Nederlands, zowel voor android als iOS. Op de website vind je heel wat voorbeeldexperimenten met ondersteunend lesmateriaal. Met deze app kan je een aantal klassieke fysicademonstraties en -practica, waarvoor vaak veel en duur materiaal nodig is, vervangen door experimenten waarbij de smartphone data verzamelt, visualiseert en opslaat. De metingen kunnen live worden geprojecteerd, maar ook achteraf verwerken is mogelijk. Door meerdere signalen tegelijk te meten, kan de app gemakkelijk verbanden leggen, ook tussen grootheden waarvoor normaal gezien twee aparte experimenten nodig zijn bij metingen met klassieke opstellingen.

In deze hands-on workshop bekijken we een aantal mogelijke proeven en bespreken we de voordelen van deze aanpak binnen de context van onderzoeksvaardigheden. Zo is bijvoorbeeld de druksensor meestal heel accuraat, zodat je hiermee vlot hoogtes kan meten of experimenten rond de gaswetten kan uitvoeren. Een nadeel is dat je natuurlijk geen experimenten wil doen waarbij je telefoon stuk gaat (of deze van een leerling). Ook ontbreken bepaalde voor de hand liggende sensoren, zoals een temperatuursensor. In deze sessie bespreken we enkele alternatieven: de Arduino Nano (die je via Bluetooth met de phyphox-app kan verbinden) en twee losstaande systemen (Pocketlab Voyager en Macmillan’s iOLab). Vervolgens kan je één of meerdere van deze systemen zelf uittesten.

Tijdens de nascholing bespreken we ook de mogelijkheden om in een vervolgtraject samen met de studenten in de lerarenopleiding specifieke proeven of experimenten uit te werken (en te programmeren), waarin bv. extra sensoren aan de arduino gekoppeld worden.

phyphox.org

Doelpubliek: Secundair onderwijs (ASO/BSO/KSO/TSO): 2de en 3de graad

Periode: Woensdag 9 oktober 2024 (13.45 u. - 17.00 u.)

Materiaal: Deelnemers brengen smartphone en laptop mee.

Locatie: Campus Sterre - Gent

25 leerkrachten