Terug naar activiteiten

Landschap, lagen, relaties, veranderingen ... Hoe pak je dat aan?

Landschap_lagen_relaties_veranderingen_hoe_pak_je_dat_aan
Nascholing
STEM

Het landschap als resultaat van de interactie tussen het fysische milieu en de menselijke activiteiten kan je vanuit verschillende perspectieven bestuderen. Deze workshop gaat dieper in op de verschillende invalshoeken waarmee je naar een landschap kan kijken. Hoe zijn landschappen opgebouwd en kan je ze analyseren op basis van de verschillende landschapsvormende lagen? Welke soort relaties herkennen we in een landschap? Hoe bepalen die relaties en veranderingen in het landschap de huidige morfologie van een plek? Hoe veranderen landschappen doorheen de tijd en op welke manier heeft het ruimtelijk beleid een invloed op hun evolutie? In het eerste deel van de workshop lichten we een aantal begrippen toe die in het tweede deel concreet gemaakt worden aan de hand van een didactische werkvorm waarmee je aan de slag kan in de klas en op het terrein. Tijdens de workshop halen we ook aan hoe aspecten van landschap in de nieuwe eindtermen zijn ge├»ntegreerd. In de eindtermen ruimtelijk bewustzijn eerste graad nemen landschappen als resultaat van de interactie tussen het fysische milieu en de menselijke activiteiten een duidelijke plaats in. Ook in de aankomende eindtermen van de tweede en derde graad komen landschappen en de perceptie ervan aan bod. Afhankelijk van de deelnemers kunnen we een focus afspreken. www.geografie.ugent.be


Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/BSO/KSO/TSO)

Periode: In onderling overleg

Locatie: In onderling overleg (bv. op school)

Voor wie

24 leerkrachten

Duur

2 lesuren

Prijs

prijs overeen te komen