Terug naar activiteiten

Technologie speelt een steeds belangrijkere rol in onze gezondheidszorg, en dit zowel voor de diagnose van de patiënt (denk maar aan MRI-, CT- en ultrageluidsscanners waarmee medische beelden worden gemaakt) als voor de opvolging en behandeling van de patiënt (met op maat gemaakte medische implantaten, allerlei meetsensoren, elektrodes die worden geïmplanteerd in de hersenen …). Onze universiteiten hebben dit goed begrepen, en het is dan ook mogelijk om je als burgerlijk ingenieur te specialiseren in de biomedische ingenieurswetenschappen. Je kan als ingenieur terecht in bv. ziekenhuizen, de (bio)medische industrie, of wetenschappelijk onderzoek. Deze specialisatie is dus uitermate geschikt voor leerlingen met een brede interesse in zowel technische vakken als in biologie en geneeskunde! Tijdens het bezoek aan ons labo worden leerlingen aan de hand van een aantal workshops ondergedompeld in de biomedische ingenieurswereld. 

Enkele voorbeelden van mogelijke activiteiten? 

  • “Neuronen in de spotlights: verborgen patronen in het brein bij het herkennen van gezichten”: Tijdens deze activiteit duiken we in ons brein en leren we hoe we hersensignalen kunnen meten. Aan de hand van een demo bij een van de leerlingen onderzoeken we samen wat de link is tussen deze signalen en het herkennen van gezichten. 
  • “Nierkanker: kunnen we de nier redden?”: Tijdens deze activiteit ontdekken we hoe computermodellen de chirurg kunnen helpen bij het plannen van een nieroperatie om een tumor te verwijderen. Chirurgen in spe kunnen alvast oefenen in het identificeren van de beste operatiestrategie! 
  • “Hart tekeer: op het ritme van ons leven”: Hier stellen we ons de vraag hoe ons hart nu precies werkt. We dagen jullie uit om als 'ingenieur' aan de slag te gaan: kunnen jullie zelf een eenvoudig hartmodel ontwerpen om deze functionaliteit na te bouwen?

www.biommeda.ugent.be/research

Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO): 3de graad - wetenschappelijke richtingen

Periode: In onderling overleg

Materiaal: In onderling overleg (deelnemers kunnen gevraagd worden om een laptop mee te brengen)

Locatie: Campus UZ – Gent

Voor wie

20 leerlingen

Duur

2 à 2,5 lesuren

Prijs

€ 3/deelnemer