Over mobiliteit en verkeersveiligheid heeft iedereen een mening. Het zijn populaire thema’s om in de les te behandelen. Vaardigheden aanleren rond Geografische Informatie Systemen (GIS) behoort ook tot de leerplannen, maar ligt veel minder voor de hand. Met steun van de Vlaamse Overheid combineert het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IDM-UGent) mobiliteit en GIS in een online lespakket. Leerlingen geven als burgerwetenschappers input en feedback over de fietsveiligheid van hun schoolomgeving. Hoe meer leerlingen participeren, hoe groter hun stem in het lokale mobiliteitsdebat wordt. In een eerste les digitaliseren leerlingen hun woon-schoolroute via het webplatform en beantwoorden ze vragen over de fietsveiligheid. Nadien analyseren de leerlingen de klas- en schooldata in een GIS-omgeving en maken ze zelf kaarten aan. In de derde les bespreken leerlingen een ‘fietsbarometer’ van hun klas en school, en formuleren ze voorstellen om de veiligheid in de schoolomgeving te verbeteren. Als leerkracht kan je gratis een account aanmaken. Videotutorials maken je wegwijs in het online platform. Alle lesvoorbereidingen zijn terug te vinden op het dashboard van het platform. fietsbarometer.ugent.be
Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/BSO/KSO/TSO): 3de graad
Voor wie
onbeperkt aantal leerlingen
Duur
3 lesuren
Prijs
gratis