In deze lezing zoeken leerlingen het antwoord op de vraag 'Waarvoor dient wiskunde eigenlijk?'. Onderzoekers tonen aan dat er naast de analyse (ideaal voor fysici) nog vele andere paden te bewandelen zijn. De ‘discrete’ wiskunde is hier een voorbeeld van. Informatici doen vaak een beroep op discrete wiskunde als het gaat om beveiliging, codering, compressietechnieken, efficiënte opslag en razendsnelle opzoekmethodes. Bovendien kunnen die informatici dan weer de wiskundigen uit de nood helpen. De 'soort wiskunde' die daarvoor nodig is, staat niet (of nauwelijks) op het leerplan SO, dus het verrassingseffect is des te groter! Als afsluiter is een oefening voorzien waarin de leerlingen, aan de hand van de nieuw aangeleerde wiskunde, een gecodeerd bericht ontcijferen.

Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/TSO) - wetenschappelijke richtingen

Locatie: In onderling overleg (bv. op school)

onbeperkt aantal leerlingen