Terug naar activiteiten
Waar komt het schrift vandaan? Waarom werd het schrift bedacht? Wat is schrift eigenlijk? In deze workshop ontdekken de leerlingen hoe, meer dan 5.000 jaar geleden, het schrift werd ontwikkeld in het zuiden van Irak. Na het ontstaan van de landbouw rond 10.000 v.Chr. worden dorpen steeds groter, en zoeken de bewoners manieren om hun afspraken en transacties vast te leggen. Via een systeem met telstenen uit klei komt men tot een rebussysteem, en uiteindelijk tot het spijkerschrift, waarbij de tekens met een stylus in een tablet uit klei gedrukt worden. Dit schrift, waarbij elk teken staat voor een woord of een lettergreep, zal men in Mesopotamië meer dan 3.000 jaar gebruiken. Net zoals vandaag blijven het schrift en de technologieën die erbij horen constant veranderen. Nieuwkomers spreken andere talen en brengen nieuwe ideeën mee. Zo wordt het alfabet uitgevonden door mijnwerkers afkomstig uit de gebieden rond Israël en Libanon, die als gastarbeiders aan het werk waren in Egypte. Nieuwe technologieën, zoals rolzegels, enveloppen en tabellen, creëren nieuwe toepassingen van het schrift. Tijdens de workshop komen de leerlingen meer te weten over het oudste schriftsysteem en schrijven we met een stylus in spijkerschrift op een kleitablet, dat de leerlingen mee naar huis kunnen nemen.  


Doelgroep: Basis- en secundair onderwijs (ASO/BSO/KSO/TSO), volwassenenonderwijs, hoger onderwijs. Het niveau wordt aangepast aan de deelnemers.

Periode: In onderling overleg 

Locatie: In onderling overleg (bv. op school)

Voor wie

10 à 25 leerlingen

Duur

2 lesuren of halve dag

Prijs

€ 3/deelnemer