Poëzievertaling onder de loep: de Nederlandse vertaling van Amanda Gormans gedicht 'The Hill We Climb'

Talen
Workshop

In januari 2021 verraste Amanda Gorman de wereld met ‘The Hill We Climb’, het gedicht dat ze voordroeg tijdens de inauguratie van de Amerikaanse president Joe Biden. Al snel ontstond in de Lage Landen een discussie over wie het gedicht mocht vertalen. Uiteindelijk publiceerde uitgeverij Meulenhoff een Nederlandse vertaling door Zaïre Krieger. Na een kort overzicht van Gormans performance en de discussies over de vertaling gaan de leerlingen in deze interactieve les zelf aan de slag met poëzievertalingen aan de hand van Gormans gedicht. We nemen delen van het gedicht onder de loep, proberen zelf een overtuigende Nederlandse vertaling te schrijven en bekijken de vertaalkeuzes die Zaïre Krieger heeft gemaakt. Door na te denken over poëzievertaling zullen de leerlingen ook nadenken over hoe poëzie werkt en hoe wij er betekenis aan geven.

Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/KSO): 3de graad

Periode: In onderling overleg