In deze workshop denken de leerlingen na over de problematiek rond grondstoffen voor brandstoffen en chemicaliën. Ruwe aardolie is het meest gebruikte uitgangsmateriaal voor benzine, kerosine en diesel, evenals voor solventen, smeermiddelen, polymeren (plastiek) ... Die grondstof is niet onuitputtelijk en bovendien niet duurzaam. Daarom moet naar alternatieven worden gezocht. Binnen de brede waaier aan mogelijkheden zoomt de klas tijdens deze sessie in op ethanol (alcohol) en biodiesel. Leerlingen gaan dieper in op de destillatie van alcohol verkregen na fermentatie en op de katalytische omzetting van natuurlijke oliën (triglyceriden) naar biodiesel (methylesters). Het mengen van de gedestilleerde alcohol en de biodiesel (samen met wat nitromethaan) levert een biobrandstof die we, als afsluiter, in een gloeimotor kunnen testen.

Meest recente publicaties:
Reductieve aminolyse van glucose op industriële schaal
Microkinetische Analyse van Fischer-Tropsch Synthese Steady-State Transient Kinetische Gegevens
Impact van Gasfakkelen op de Menselijke Gezondheid

Doelgroep:
 Secundair onderwijs (ASO/TSO): 2de en 3de graad

Periode: In onderling overleg

Materiaal: Deelnemers brengen bij voorkeur een labojas en veiligheidsbril mee.

Locatie: Tech Lane Ghent Science Park – Campus Ardoyen – Zwijnaarde

20 leerlingen