Terug naar activiteiten

Een avondje cinema in het Oude Rome: epische verhalen met in de hoofdrol de Latijnse taal

Een-avondje-cinema-in-het-oude-Rome
Les-lezing

Deze interactieve les biedt een zeer concrete toepassing van een vernieuwende blik op taal en taalvariatie in klassieke talen. Het uitgangspunt is dat taal, en zeker de rijke, literaire taal van Caesar, Livius, Tacitus en andere historiografen uit de oudheid, op meerdere niveaus betekenis kan overbrengen, bv. om het publiek te beïnvloeden. Zeer concreet betekent dit dat we aan de hand van bv. het tijdengebruik, het soort zinnen, de keuze voor participia of het gebruik van woorden zoals ‘territus’, ‘clamor’, of ‘fulgere’ kunnen zien dat Livius subtiel de angst van de belegerde (vijandelijke) inwoners doet inwerken op zijn (Romeins) publiek, dat Caesar zichzelf toont als de ideale generaal die altijd het overzicht behoudt, of dat Tacitus ons zelf tot de conclusie wil laten komen dat die ene keizer het spoor toch wel een beetje kwijt was. Aan de hand van de lectuur van specifieke passages (te kiezen in samenspraak met de leerkracht) krijgen de leerlingen inzicht in hoe talige middelen ingezet konden worden om een gelijkaardig effect te creëren bij de lezer (in feite de ‘toehoorders’) als de effecten die verschillende aspecten van film en propaganda kunnen hebben op hun publiek vandaag. Het centrale effect is daarbij ‘perspectief’: intern (cf. 'The Boy in the Striped Pajamas'), extern (cf. documentaires), ooggetuige (cf. Harry Potter in het dagboek van Tom Riddle), met elk hun eigen ondersteuning vanuit de taal.  


Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO): 3de graad

Periode: In onderling overleg

Locatie: Campus Boekentoren - Gent (indien haalbaar voor de spreker kan de les ook op school plaatsvinden)

Voor wie

aantal leerlingen in onderling overleg

Duur

2 à 4 lesuren

Prijs

gratis