Chemie Academie - Synthese van goud-nanodeeltjes voor fototherapie

goud_nano
STEM

De eerste synthese van een metallische goudoplossing (colloïdaal goud) werd uitgevoerd door Michael Faraday in 1856. Later, in 1951, ontwikkelde John Turkevich een meer efficiënte en systematische synthese voor goud-nanodeeltjes. Deze synthese vormde de basis voor verscheidene adaptaties. Deeltjeseigenschappen zoals de grootte en vorm, polariteit, oplosbaarheid en reactiviteit kunnen we tunen door o.a. de liganden te veranderen, en de reagentia, concentraties en reactietemperatuur te wijzigen. Deze verscheidenheid aan tunebare eigenschappen maakt dat goud-nanodeeltjes in een breed gamma aan domeinen worden onderzocht en toegepast. Vooral in de bio-nanotechnologie, geneeskunde, thermometrie en katalyse zet men in op de gunstige eigenschappen van gouddeeltjes. De reductiemethode van Turkevich laat toe om een monodisperse suspensie van gouddeeltjes te maken. In onze onderzoeksgroep maken we gebruik van de plasmonische eigenschap van goud. Bij de bestraling van gouddeeltjes wordt deze straling omgezet in warmte. Dit fenomeen kunnen we bijvoorbeeld gebruiken voor de bestrijding van kankercellen onder de vorm van plasmon-fotothermische therapie (PTT). In deze workshop gaan we in op de synthese en karakterisatie van goud-nanodeeltjes. De leerlingen krijgen de kans om een schlenk line synthese en de bijhorende karakterisatie met UV-VIS-spectroscopie en TEM-microscopie interactief te volgen. Algemene begrippen en concepten bespreken we tijdens de workshop.

Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/TSO): laatstejaars – wetenschappelijk georiënteerde richting

Periode: Donderdag 18 en vrijdag 19 januari 2024

Materiaal: Deelnemers brengen een labojas en labobril mee.

Locatie: Campus Sterre (S3) - Gent

3 leerlingen