We leven in een welvarend en vrij land. Maar we zijn ook niet blind voor een aantal uitdagingen waarmee onze samenleving wordt geconfronteerd: het klimaat, migratie en diversiteit, armoede en ongelijkheid, plotse pandemieën ... Allemaal complexe problemen die we niet zelf kunnen oplossen en die we dus samen moeten aanpakken: via de overheid, zij die ons vertrouwen krijgen om goede antwoorden te formuleren. We willen dus goed bestuur en goed beleid. Maar wat is goed bestuur? Welke beleidskeuzes moeten we nemen? Wie beslist daarover? Wie is verantwoordelijk? En hoe kunnen we controleren of die beleidskeuzes ook oplossingen bieden voor onze samenlevingsproblemen? Wie is tevreden over dat beleid en wie niet? Betalen we niet te veel belastingen en wordt dat geld niet verspild? In deze workshop lichten we eerst toe waarom de overheid nooit voor iedereen in 100 procent van de gevallen ‘goed’ functioneert of de ‘juiste’ beleidskeuzes maakt. Vervolgens onderzoeken we aan de hand van concrete cases waarom dat het geval is en waarom uiteindelijk iedereen wel eens een reden heeft om af en toe boos te zijn op de overheid.

Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO): 3de graad

Locatie: In onderling overleg (bv. op school)