Van kunststof tot ‘Knappe Bol’: hightech en duurzame materialen met een groot potentieel!

Techniek_technologie
Bezoek: Interactieve rondleiding
STEM

Driedimensionale ontwerptechnieken en het gebruik van kunststofmaterialen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in de productontwikkeling. Voorwerpen zoals wagens en vliegtuigen moeten steeds lichter worden om minder energie te verbruiken; ontwerpen dienen steeds sneller en nauwkeuriger uitgevoerd te worden. Tijdens deze sessie belichten onderzoekers verschillende soorten kunststoffen en hun gebruik. De leerlingen verwerven inzicht in de kunststofverwerkings- en productiemethoden en krijgen demo’s te zien op meerdere machines. Als afsluiter wordt m.b.v. een spuitgietmachine een ‘Knappe Bol’ gecreëerd: een hightech 3D-puzzel in kunststof. Dat gebeurt met een hybride matrijs en kunststofkorrels.

Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/KSO/TSO): 2de en 3de graad – wetenschappelijke richtingen

Materiaal: Deelnemers brengen een eigen labojas en (eventueel) een veiligheidsbril mee.

Locatie: Tech Lane Ghent Science Park – Campus Ardoyen – Zwijnaarde