Online krant #WeToo. Belgen op de vlucht in Engeland tijdens WO I

Online_krant_wetoo_Belgen_op_de_vlucht_in_Engeland_tijdens_WOI
Educatief pakket

Amsab-ISG ontwikkelde een educatieve tool om in de klas te debatteren over de actuele vluchtelingenproblematiek. De leerlingen kruipen in de huid van een journalist. Ze krijgen een online mediacollectie van bronnen uit WO I over vluchtelingen in Engeland (artikels, foto’s, filmmateriaal, getuigenissen). Die vluchtelingen kwamen niet van heinde en verre: het waren Belgen, en ze waren met 250.000. Met de tool kunnen de leerlingen een voorpagina van een krant ontwerpen, zowel inhoudelijk als grafisch. Ter inspiratie en ter ondersteuning van de nabespreking selecteerden we een aantal filmpjes uit Het Archief voor Onderwijs over de actuele vluchtelingen. De leerlingen kunnen deze opdracht ook thuis op hun pc uitvoeren. wetoo.belgianrefugees14-18.beLeerkrachten vinden een handleiding en meer informatie op onderwijs.hetarchief.be (inloggen als lesgever en zoeken op: 'We too. Belgen op de vlucht in Engeland tijdens WO I | Het Archief voor Onderwijs')

Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/BSO/KSO/TSO): 3de graad

Materiaal: Smartboard of beamer voor de leerkracht, 1 pc per 2 à 3 leerlingen.

Locatie: In onderling overleg (bv. op school)

onbeperkt aantal leerlingen en leerkrachten

2 à 3 lesuren