Terug naar activiteiten
Vanuit de industrie wordt de vraag naar praktijkgericht techniekonderwijs almaar groter. In de eindtermen is computationeel denken en algoritmes opgenomen. Op de website van Dwengo vzw vinden leerkrachten en leerlingen alles terug om thuis én op school met computationeel denken, programmeren en robots aan de slag te gaan. Hiervoor kunnen ze gebruik maken van de grafische programmeertaal Dwenguino Blockly, maar ook programmeren in een tekstuele programmeertaal behoort tot de mogelijkheden. Alle voorbeelden zijn uitvoerbaar op een echt robotplatform dat terug te vinden is op de website https://dwengo.org/. Leerkrachten en leerlingen vinden kant-en-klaar lesmateriaal over computationeel denken en programmeren op https://scholen.dwengo.org/. Er zijn op deze pagina's ook boekjes te vinden over deze onderwerpen, te downloaden als PDF, waarmee men stap voor stap leert programmeren. Veel van het lesmateriaal kan ook voor afstandsonderwijs worden gebruikt. Bovendien kan iedereen nu een virtuele robot grafisch programmeren én uittesten in de online simulator van Dwengo, https://dwengo.org/dwenguinoblockly/ (geen installatie van software vereist, noch een fysieke robot). 

Doelgroep: Basisonderwijs: 3de graad. Secundair onderwijs (ASO/BSO/KSO/TSO): 1ste, 2de en 3de graad

Voor wie

onbeperkt aantal leerlingen en leerkrachten

Duur

4 lesuren

Prijs

gratis