32 Activiteiten

Aantal resultaten per pagina

Verken hier het educatief aanbod voor scholen!

3D-microscopie: labobezoek

Bezoek

We starten dit labobezoek met een inleiding over X-stralen beeldvorming. Naast de fysische en wiskundige principes leggen we ook de beperkingen en gevaren uit. Daarna bezoeken we de hoge resolutie tomografie-opstellingen van het Centrum voor X-stralen Tomografie.

Lees meer

3D-printing, een sterk staaltje van engineering. Ook voor jou?

Bezoek

In deze sessie lichten we de verschillende soorten Additive Manufacturing of 3D-prototypingtechnieken toe en tonen we waarvoor ze gebruikt worden. We demonstreren de werking van een dergelijke printer en de leerlingen vervaardigen een zelf ontworpen 3D-product in kunststof.

Lees meer

Bebras-wedstrijd: computationeel denken voor allen

Wedstrijd

Deze internationale wedstrijd peilt naar vaardigheden rond computationeel denken. De opgaven zijn meerkeuzevragen in de vorm van kleine 'puzzels'. Leerlingen hoeven geen informaticavoorkennis te hebben. De wedstrijd is online met verschillende niveaus per graad.

Lees meer

Belgische Informatica-olympiade

Wedstrijd

De beOI is toegankelijk voor drie leeftijdscategorieën: elke leerling uit het secundair onderwijs kan deelnemen. De eerste ronde bevat alleen puzzelvragen en logica, geen vragen over programmeren, dus er is geen voorkennis vereist. Enkel in de finale zijn er vragen waarbij leerlingen code op papier moeten lezen en vervolledigen.

Lees meer

Bestuur een robot met Scratch!

Workshop

In deze workshop doen de leerlingen ervaring op rond Scratch, elektronica en robotica. Door verschillende blokjes aan elkaar te koppelen kan je een Arduino-gebaseerde robot (mBot) aansturen. De robot een bepaald parcours laten rijden, leds laten branden of zelfs muziek afspelen, het kan allemaal!

Lees meer

Bouw een robot in de klas!

Workshop

Een schilder kan een meesterwerk creëren door met precisie zijn penseel over het doek te laten glijden. Maar, moet die schilder altijd een mens zijn? Kunnen we een robot bouwen die net hetzelfde doet? Jazeker! Laat je leerlingen in deze workshop ontdekken hoe ze een artbot bouwen en programmeren.

Lees meer

Bouw je eigen elektrische motor

Workshop

In de workshop bouwen de leerlingen zelf de eerste elektromotor na met een eenvoudige AA-batterij en een stukje koperdraad. De leerlingen krijgen wat achtergrondinformatie i.v.m. elektromagnetisme en we demonstreren een aantal andere opstellingen die hiermee verband houden (bv. een magnetisch kanon).

Lees meer

Dag van de Wetenschap

Online

De Dag van de Wetenschap gaat dit jaar digitaal! Die dag verzamelen onderzoekers uit onze universiteiten, hogescholen, musea, doe-centra, onderzoeksinstellingen en bedrijven op een digitaal platform waar ze een flinke lading wetenschap en technologie recht de huiskamer in katapulteren. 

Lees meer

De kleine MARSrovers

Workshop

Na een inleidende presentatie over Mars gebruiken de leerlingen hun opgedane kennis om zelf aan de slag te gaan. Ze vervullen een aantal opdrachten aan de hand van 3D-simulaties en gebruiken LEGO Mindstorms-robots die ze zelf mogen programmeren.

Lees meer

Dodona: een online co-teacher om te leren programmeren

Online

Dodona is een online leeromgeving om te leren programmeren. We stellen dit platform, dat verschillende programmeertalen ondersteunt, gratis ter beschikking van scholen als ondersteuning voor hun programmeerlessen.

Lees meer

Dwengo

Educatief pakket

Vanuit de industrie wordt de vraag naar praktijkgericht techniekonderwijs almaar groter. Op de website van Dwengo vzw vinden leerkrachten en leerlingen alles terug om thuis én op school met robots aan de slag te gaan. Bezoekers van de site leren stap voor stap programmeren.

Lees meer

Een robotwedstrijd in de klas of op school

Nascholing

Met deze hands-on workshop helpt Dwengo vzw leerkrachten op weg naar aantrekkelijker techniekonderwijs. Hoe verloopt de organisatie van een robotwedstrijd in een klas, school of zelfs scholencampus? We vertrekken hierbij vanuit de praktijk.

Lees meer

Glaasje vol? Ga ermee rijden!

Workshop

Welke alternatieven bestaan er voor ruwe aardolie als grondstof voor brandstoffen en chemicaliën? In deze workshop belichten we er alvast twee, nl. cellulose en plantaardige oliën. Daaruit maken we bio-ethanol (via vergisting) en biodiesel (via transesterificatie) die we testen in een gloeimotor.

Lees meer

Ik heb een vraag

Online

Ik heb een vraag' is een vraagbaak voor een breed publiek met vragen over wetenschap en technologie. Wie op zoek is naar wetenschappelijke informatie op het internet, maar verloren raakt in het doolhof van websites, of niet zeker is van de betrouwbaarheid van de gevonden informatie, zit hier goed!

Lees meer

Inleiding tot taaltechnologie en artificiële intelligentie

Workshop

In deze workshop leren leerlingen hoe algoritmes taal leren. We buigen ons over vragen als ‘Hoe verwerkt een computer taal? Kan die bijvoorbeeld emoties herkennen?’. Leerlingen zetten hun eerste stappen in programmeren met Python met laagdrempelige oefeningen.

Lees meer

Innovatieonderzoek

Workshop

In deze workshop zullen de leerlingen kort kennismaken met verschillende gebruikersonderzoeksmethodes uit het innovatieonderzoek van de onderzoeksgroep voor Media, Innovatie en CommunicatieTechnologieën (mict). Ook krijgen ze een rondleiding in de labo’s.

Lees meer

KIKS: Kruip in de huid van planten en artificiële intelligentie

Educatief pakket

Leerlingen leren AI begrijpen, met mogelijkheden en beperkingen. Ze leren hoe ze er een impact kunnen op hebben. De relatie tussen stomata en de klimaatverandering biedt een uniek kader om met diepe neurale netwerken aan de slag te gaan. Een troef van het KIKS-project is de samenwerking tussen onderzoekers en leerkrachten.

Lees meer

Knappe Koppen

Workshop

Van 11 tot 15 januari 2021 organiseren de ingenieursopleidingen aan de UGent Campus Kortrijk een week vol boeiende workshops. Verschillende STEM-thema's die aansluiten bij jouw les fysica, chemie, biologie of elektriciteit komen die week aan bod.

Lees meer

Kruip eens in de huid van een onderzoeker

Bezoek

Tijdens deze rondleiding bezoeken de leerlingen een aantal onderzoeksgroepen. Zo merken ze dat een wetenschapper geen wereldvreemd iemand in een stoffige labojas is. De leerlingen stellen vast dat onderzoek in biochemie, milieukunde, elektronica … veel meer is dan een theoretisch bewijs leveren.

Lees meer

Maak je eigen game en controller met Scratch en Makey Makey

Workshop

Eerst gaan de leerlingen aan de slag met Scratch: een eenvoudige, laagdrempelige en visuele programmeertaal. Ze bouwen zelf een computerspel, een interactieve strip of een muziekprogramma! Tijdens het tweede deel van de workshop voorzien ze hun digitale creatie van een Makey Makey-controller.

Lees meer

Maak je eigen uitvindingen met littleBits!

Workshop

In deze workshop gaan de leerlingen aan de slag met littleBits. Dat zijn kleine elektronicablokjes die je aan elkaar kan klikken om zo een eigen uitvinding te maken. We starten met een introductie en een paar voorbeelden zoals een elektronische bellenblazer, een auto of een kunstmachine. 

Lees meer

Programmeer jij de nieuwe virtuele fabriek?

Workshop

Tijdens een korte introductie maken de leerlingen aan de hand van enkele oefeningen kennis met een PLC-sturing (Siemens), het kloppende hart van ieder geautomatiseerd proces. Vervolgens gaan ze per twee aan de slag en automatiseren ze hun eigen virtuele productielijn (Industrie 4.0).

Lees meer

Programmeren zonder computer - CS unplugged

Workshop

Programmeren is hip! Maar welke programmeertaal kiezen we? In deze workshop doorprikken we die vraag. We tonen dat niet de uiteindelijke code maar de denkpuzzel die erachter zit het belangrijkste is. En dat kan zonder computer: alleen onze eigen grijze cellen en een spel kaarten of een set Rummikub-blokjes.

Lees meer

RoboCup Junior

Wedstrijd

RoboCup Junior (RCJ) is een spannende robotwedstrijd voor het basis- en secundair onderwijs. Schoolteams bouwen en programmeren robots om te spelen tegen andere teams in een van de drie robotuitdagingen: ‘Dansen’, ‘Redden’ en ‘Redden voor gevorderden’.

Lees meer

Robotcompetitie: Een SUMO-robot bouwen

Workshop

Samen met je leerlingen deelnemen aan een van de grootste robotwedstrijden in ons land? Het kan! Deze workshopreeks bereidt je voor om deel te nemen aan de UGent-Dwengo robotcompetitie. Je zal er leren hoe je, samen met je leerlingen, een volledig autonome SUMO-robot kan bouwen.

Lees meer

Scheiden in de scheikunde: Laboschaal?

Workshop

Naast chemische reactie is een van de belangrijkste processen in de chemische industrie het scheiden van grondstoffen, tussenproducten en verbruiksproducten tot de gewenste zuiverheid. De leerlingen maken kennis met twee scheidingstechnieken: destillatie en gasabsorptie. 

Lees meer

Scratch je eigen computerspel

Workshop

Scratch is een omgeving waarin leerlingen de eerste stappen kunnen zetten in de wereld van het programmeren. Net zoals bij LEGO bouwen we een spel op door blokjes in elkaar te klikken. Tijdens de opbouw van het spel kunnen de leerlingen meteen uitproberen of hun spel aanslaat.

Lees meer

Topdokters? Topingenieurs!

Workshop

Tijdens een bezoek aan het Instituut voor Biomedische Technologie (IBiTech) worden de leerlingen aan de hand van een aantal workshops ondergedompeld in de biomedische ingenieurswereld. Verschillende onderwerpen komen aan bod: hart- en vaatziekten, orgaantransplantatie …  

Lees meer

Van kunststof tot ‘Knappe Bol’: hightech en duurzame materialen met een groot potentieel!

Bezoek

Tijdens deze sessie belichten onderzoekers verschillende soorten kunststoffen en hun gebruik. De leerlingen verwerven inzicht in de kunststofverwerkings- en productiemethoden en krijgen demo’s te zien op meerdere machines. Als afsluiter wordt een hightech 3D-puzzel in kunststof gecreëerd.

Lees meer

Van spaghetticode tot extreme programming

Workshop

De leerlingen onderzoeken aan de hand van een eenvoudig computerspelletje of we van vorige generaties geleerd hebben of niet. De workshop wil leerlingen introduceren in de wereld van het programmeren en fungeert als een echte eyeopener voor beginnende programmeurs.

Lees meer

Vlaamse Junior STEM Olympiade, Technology approved

Wedstrijd

De Vlaamse Junior STEM Olympiade laat leerlingen uit het 5de en 6de jaar basisonderwijs hun STEM-talent ontdekken en hun belangstelling voor STEM aanwakkeren. Domeinen die aan bod komen: biotechnologie, bouw, chemie, elektriciteit, elektronica, informatica, mechanica en technisch tekenen.

Lees meer

Vlaamse STEM Olympiade, Technology approved

Wedstrijd

De Vlaamse STEM Olympiade laat jongeren uit de 1ste graad secundair onderwijs hun talent voor STEM ontdekken. Deze wedstrijd wil de maatschappelijke beeldvorming rond technologie bijstellen en jongeren stimuleren om te kiezen voor een STEM-opleiding.

Lees meer

Aantal resultaten per pagina

Filter activiteiten

Filters verwijderen
Voor wie
Onderwijsvorm
Studiegebied
Type
Locatie