Terug naar activiteiten

Experimenteren met schaduwen: een voorbeeld van onderzoekend leren binnen de wiskunde

Wiskunde
Nascholing
STEM

In deze workshop gaan de deelnemers aan de slag met een lamp en diverse voorwerpen. Uit de analyse van de meetkundige vormen van de schaduwen kunnen meetkundige eigenschappen afgeleid worden. Deze eigenschappen kunnen we bewijzen aan de hand van ruimtemeetkundige stellingen. Daarna passen we deze eigenschappen toe om schaduwconstructies op een blad papier uit te voeren. We ontdekken dat schaduwmeetkunde eigenlijk projectieve meetkunde is. Begrippen als punten en rechte op oneindig komen heel organisch en intuïtief tot stand. Ook het schildersperspectief blijkt hier erg aan verwant. Een studie van schaduwen kan ons dus ook veel vertellen over het gebruik en de constructie van dit perspectief in de beeldende kunsten. Over deze link tussen wiskunde en kunst zien we voorbeelden. www.leerkrachtenwetenschappen.ugent.be

Doelgroep: Leerkrachten secundair onderwijs (ASO): 3de graad 

Periode: Woensdag 30 maart 2022 (14.30 u. - 17.15 u.) 

Locatie: Campus Sterre - Gent

Voor wie

20 leerkrachten wiskunde

Duur

halve dag

Prijs

€ 40/deelnemer